Μια από τις πιο συχνές απορίες είναι για το φούσκωμα και για το αν η κοιλιακή αυτή διόγκωση είναι μέρος της κανονικής διαδικασίας πέψης. Υπάρχουν φυσικά παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν αύξηση του αισθήματος αυτού, περιπτώσεις όπου το φούσκωμα μπορεί να μην είναι φυσιολογικό, αλλά γενικά, ας καταρρίψουμε το τι είναι το φούσκωμα και γιατί συμβαίνει.

Αυτές οι πληροφορίες είναι σημαντικές για να μάθουμε πράγματα για τον εαυτό μας, για ποιο λόγο συμβαίνει αυτή η «άβολη κατάσταση», την μείωσή της όπου είναι εφικτό, αλλά και για τον τρόπο λειτουργίας της πέψης.

Τι είναι το φούσκωμα;

Ανάλογα με το άτομο, το φούσκωμα πιθανότατα να διαφέρει. Σε γενικές γραμμές, το πρήξιμο περιλαμβάνει την περιοχή του στομάχου και η αίσθηση που κοινώς αφήνει είναι αυτή του μετεωρισμού, ένα στομάχι “γεμάτο, βαρύ, σφιχτό”, γεμάτο αέρια και σωματικά διογκωμένο, όπου πολλά άβολα σχόλια μπορεί να γίνονται γύρω από αυτό. Για αρκετούς ανθρώπους που βιώνουν αυτή την άβολη κατάσταση είναι περισσότερο ανησυχητικό το τι προκαλεί αυτό το φούσκωμα, παρά το γεγονός ότι αισθάνονται φουσκωμένοι.

Πολλές γυναίκες έρχονται σε μένα και παραπονιούνται ότι είναι «φουσκωμένες» όταν στην πραγματικότητα δεν είναι φούσκωμα που προκαλείται από φυσιολογική ή ανώμαλη πέψη, αλλά πιθανώς μια αλλαγή στη σύνθεση του σώματος που δεν μπορούν να συνηθίσουν. Θα μπορούσε βέβαια να περιλαμβάνει κατακράτηση νερού κατά τη διάρκεια της μηνιαίας εμμηνόρροιας ή αύξηση του κοιλιακού λίπους, αύξηση σωματικού βάρους ή ακόμα και κατανάλωση πολλών αλμυρών τροφών.

Τι προκαλεί φούσκωμα;

Δεν είσαι μόνο εσύ! Γνώριζες ότι σύμφωνα με τον NHS (Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας) , οι άνθρωποι θα πρέπει να αερίζονται περίπου 15-20 φορές την ημέρα; Υπάρχουν αρκετές αιτίες για το φούσκωμα. Με τη γενική έννοια ή σε “κανονικές” συνθήκες, το φούσκωμα είναι συχνά ένα προσωρινό αίσθημα πληρότητας, συνήθως λόγω του εντερικού αερίου.

Κατά την πέψη, η τροφή που έχει διασπασθεί κατά τη διάρκεια της μάσησης με τη βοήθεια ενζύμων που περιέχονται στο σάλιο και μετέπειτα στο στομάχι, τα θρεπτικά συστατικά αφομοιώνονται από το λεπτό έντερο και περνάνε στην κυκλοφορία του αίματος. Το μη απορροφημένο φαγητό, που παραμένει, στη συνέχεια μετακινείται στο παχύ έντερο. Εδώ, απορροφώνται και άλλα θρεπτικά συστατικά και νερό.

Το υπόλοιπο αποθηκεύεται στο ορθό έως ότου εγκαταλείψει το σώμα μέσω της κίνησης του εντέρου. Σε όλη αυτή τη διαδικασία που συμβαίνει στο σώμα μας, μέταλλα και ιχνοστοιχεία που περιλαμβάνονται στις τροφές, όταν διασπώνται παράγουν αέριο, το οποίο επεκτείνεται σε όλο το μήκος του γαστρεντερικού σωλήνα.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που μας κάνει να αισθανόμαστε μετεωρισμό. Παρόλα αυτά και δεδομένου ότι κάποιες τροφές επηρεάζουν την κατάσταση αυτή, κάποια ζεστά ροφήματα ανακουφίζουν την δυσάρεστη αίσθηση και βοηθούν την κίνηση των εντέρων.

Τα πράγματα που ίσως δεν γνώριζες ότι προκαλούν φούσκωμα:

  • Πόσιμα ανθρακούχα ποτά, όπως το αφρώδες νερό
  • Τρώγοντας πολύ γρήγορα
  • Η μη σχολαστική μάσηση της τροφής
  • Η μη κατανάλωση φυτικών ινών
  • Η μη κατανάλωση αρκετού νερού
  • Έντονο στρες
  • Κάπνισμα
  • Τρώγοντας μεγάλα ή υπερμεγέθη τμήματα
  • Η λήψη φαρμακευτικών σκευασμάτων
  • Τρώγοντας μεγάλες ποσότητες φαγητού πριν τον ύπνο

Είναι το φούσκωμα κανονικό;

Το φούσκωμα μπορεί επίσης να προκληθεί από καταστάσεις υγείας όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, δυσανεξία σε τρόφιμα ή ευαισθησίες, κοιλιοκάκη, δυσανεξία στη λακτόζη, παλινδρόμηση οξέος, σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, ορισμένα είδη καρκίνου, κήλη, φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, εντερική απόφραξη και πολλά άλλα.

Κάποιες απορίες που μπορεί να σε κάνουν να αναρωτηθείς αν πρέπει να επισκεφτείς το γιατρό σου ή να κλείσεις ραντεβού με έναν διαιτολόγο:

  • Μη ελεγχόμενος εμετός
  • Ανεξέλεγκτη διάρροια
  • Δυσκοιλιότητα, καμία κίνηση του εντέρου για τις ημέρες κάθε φορά
  • Αίμα στα κόπρανα ή στον εμετό
  • Ναυτία με κάθε γεύμα
  • Οδυνηρές κινήσεις του εντέρου
  • Φούσκωμα με κάθε γεύμα που τρως

Διαφορετικά, αν το φούσκωμα είναι παροδικό σε ανακουφίζει από τη λήψη μίας τέτοιας απόφασης. Ίσως ακόμη να ρωτάς γιατί έχεις φούσκωμα μετά από κατανάλωση “υγιεινών” τροφίμων. Λοιπόν, αυτό είναι φυσιολογικό! Ορισμένα ολόκληρα τρόφιμα είναι πιθανότερο να σου προκαλέσουν αέρια ή φούσκωμα λόγω της περιεκτικότητας σε άμυλο, σάκχαρα ή ίνες.

Ρίξε μια ματιά σε αυτές τις κοινές, υγιεινές ολόκληρες επιλογές τροφίμων που προκαλούν πολύ συχνά αέρια και φούσκωμα.

Ολόκληρα τρόφιμα που προκαλούν φούσκωμα:

  • Φασόλια, όσπρια
  • Σταυρανθή λαχανικά
  • Ακατέργαστο λάχανο
  • Τσάι πλούσια σε ίνες και σπόρους λίνου
  • Πλούσια σε ίνες τρόφιμα εν γένει (οι αδιάλυτες ίνες μπορεί να ανακουφίσουν και οι διαλυτές ίνες μπορεί να συμβάλλουν στη φούσκωμα λόγω της ινσουλίνης)
  • Τρόφιμα πλούσια σε λίπος
  • Αλκοόλες ζάχαρης ή τεχνητά γλυκαντικά

Εάν χρειάζεσαι μια μικρή προσωρινή ανακούφιση για να διευκολύνεις το φούσκωμα, εδώ είναι μερικές ιδέες: αφαίρεσε πρώτα ένα φλιτζάνι ζεστό τσάι μέντας (εάν έχεις παλινδρόμηση οξέος, τότε επίλεξε το τζίντζερ) που μπορεί να βοηθήσει να απαλύνει την πέψη και να απελευθερώσει τα αέρια, περπάτησε 5 ή 10 λεπτά, κάνε ελαφρύ μασάζ στην περιοχή, προσπάθησε να χρησιμοποιήσεις το μπάνιο εάν πρέπει να πας, πιες άφθονο νερό, πάρε 5 λεπτά βαθιάς αναπνοής για να μειώσεις το άγχος και βεβαιώσου ότι στο επόμενο γεύμα σου, μασάς τα τρόφιμα καταλλήλως!

Συμπέρασμα

Το πρήξιμο μετά από φαγητό ή το φούσκωμα περιστασιακά είναι μέρος της φυσιολογικής πέψης. Τα σώματά μας θα αλλάζουν από μέρα σε μέρα και μερικές φορές κάνουν κάτι δικό τους, συμπεριλαμβανομένου του φουσκώματος, και αυτό είναι εντάξει!

Έλεγξε με τον εαυτό σου και αναρωτήσου αν αυτό που αισθάνεσαι ή φαίνεται εκτός φυσιολογικού ή απευθύνσου στον διαιτολόγο ή τον γιατρό σου εάν το φούσκωμα είναι μια καθημερινή πρόκληση που αντιμετωπίζεις, αν δεν βρεις ανακούφιση, αν είναι επώδυνη ή προσβάλλει την καθημερινή σου ζωή.

Θα ήθελες να μάθεις περισσότερα πράγματα για το πως μπορεί ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο να σε απαλλάξει από το συχνά φουσκώματα; Κλείσε ένα εντελώς δωρεάν πρώτο ραντεβού μαζί μου και θα συζητήσουμε τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια!